Storytelling: Alles Wat Jij Moet Weten

Zo lang als de mensheid al bestaat vertellen en luisteren we naar verhalen. Als kind vonden we het fantastisch om voorgelezen te worden. Maar ook als volwassenen zijn we gek op verhalen. Het is niet voor niets dat we erg kunnen genieten van een goed boek, een spannende film of serie op Netflix. Online worden ook continu verhalen verteld. Marketeers noemen dit storytelling. Wat houdt het precies in en hoe zorg je dat je er succesvol in wordt? Lees er meer over in deze blogpost.

Wat is storytelling?

Bij online marketing denken mensen al gauw aan een advertentie op Google of Facebook om iets te verkopen. Eén van de krachtigste marketingmiddelen is echter het vertellen van verhalen. Verhalen blijven mensen bij en het fascineert ons meer dan een actie of aanbieding op social media. Met storytelling zorg je ervoor dat een consument zich verbonden gaat voelen met jouw bedrijf. Dit werkt helemaal goed als hij zich kan herkennen in het personage van jouw verhaal. Wanneer de consument zich met dit personage kan identificeren, zal hij geboeid blijven.

Een ‘verhaal vertellen’ klinkt makkelijker dan het daadwerkelijk is. Het fenomeen storytelling wordt door marketeers dan ook eerder gezien als een vorm van kunst, dan als een trucje dat je even makkelijk doet. Het kost toewijding, oefening en creativiteit. Maar als je storytelling eenmaal onder de knie hebt, dan is het een krachtig middel om jezelf te onderscheiden van de concurrentie.

Wat maakt storytelling zo’n krachtig middel?

Storytelling is een krachtig middel, omdat verhalen ons intrigeren. Mensen kunnen het nog dagen hebben over die ene film waar ze zo van onder de indruk waren. Ook zullen we allemaal ons favoriete boek als kind niet snel vergeten. Waar komt deze fascinatie toch vandaan? Dat heeft meerdere oorzaken.

1. Verhalen zijn makkelijker te verwerken

Cijfers uit aanbiedingen of andere acties zijn voor ons brein veel lastiger om te verwerken dan verhalen. Dit soort droge informatie begrijpen we minder snel. Een verhaal wordt door ons brein in kleine stukjes opgedeeld. Hierdoor is de informatie behapbaar en blijft het beter hangen, dan informatie uit een advertentie. Je hebt zelf vast ook genoeg verhalen die je zijn bijgebleven, terwijl je de informatie uit die ene presentatie van een paar dagen geleden alweer vergeten bent.

2. Verhalen zorgen voor een emotionele band

Verhalen zorgen ervoor dat we meeleven met de hoofdpersonages. We herkennen allemaal de verhalen over helden, liefdesverdriet of woede. Hierdoor voelen we ons verbonden met de karakters van een verhaal. Deze emotionele band zorgt er niet alleen voor dat we ons verbonden voelen met de karakters in het verhaal, maar ook met het merk zelf. Doordat een verhaal emoties kan oproepen, zien consumenten de mens achter het merk. Dit geeft consumenten vertrouwen in het merk of product.

Verhalen blijven ons dus bij en zorgen voor een emotionele band met zowel de personages als het merk. Dit zijn de belangrijkste redenen waarom storytelling zo’n krachtig middel is. Consumenten zijn immers eerder geneigd producten of diensten te kopen van een merk dat ze (her)kennen of waar ze op een bepaalde manier een band mee hebben. Deze band zorgt er ook voor dat je meer loyale klanten krijgt. Als consumenten eenmaal verbonden zijn aan een merk, zullen ze dit merk ook vaker terug weten te vinden.

Wat maakt een goed verhaal?

Storytelling als marketingmiddel is krachtig als er een goed verhaal verteld wordt. Maar wat maakt een verhaal nou goed of slecht? Deze drie onderdelen kunnen jouw verhaal maken of breken.

1. De karakters

Als we ons als mens kunnen identificeren of verbonden kunnen voelen met de karakters, heb je een goede basis voor een sterk verhaal. Als de lezer of luisteraar van je verhaal zich niet kan verplaatsen in de hoofdpersoon, zal storytelling een veel minder krachtig middel zijn.

2. Het conflict

Een verhaal draait om conflict, zonder conflict is er geen verhaal. Een conflict laat zien hoe karakters omgaan met obstakels. Deze obstakels zorgen ervoor dat je als lezer of luisteraar emotioneel betrokken bent bij de karakters. Als het conflict van de karakters herkenbaar is, dan leven lezers of luisteraars sneller mee met de karakters in een verhaal.

3. Het slot

Elk verhaal heeft een einde. Zorg ervoor dat deze duidelijk is. Ook al is het een open einde. Een verhaal dat niet duidelijk is afgesloten zal leiden tot verwarring bij de lezer of luisteraar. Voor een goed verhaal is een slot daarom belangrijk.

Hoe schrijf je een goed verhaal?

De kunst van storytelling kost zoals gezegd toewijding, oefening en creativiteit. Maar als je de volgende adviezen volgt, zul je al een mooi begin kunnen maken.

1. Leer je publiek kennen

Verschillende doelgroepen hebben verschillende interesses en fascinaties. Om te zorgen dat een verhaal goed wordt ontvangen door jouw doelgroep, is het van belang dat je jouw verhaal aanpast op de doelgroep. Doe dus voor je begint aan het schrijven van je verhaal onderzoek naar wie de doelgroep is. Als je weet wat de interesses en doelen zijn van jouw potentiële klanten, helpt dit je bij het schrijven van je verhaal.

2. Zorg voor een duidelijke kernboodschap

Er is een reden dat je een verhaal wil vertellen. Wil je een product aanprijzen? Of wil je de doelgroep bekend maken met een nieuwe dienst? Zorg dat je de reden duidelijk hebt voor jezelf en formuleer een kernboodschap. Je zal zien dat dit helpt om structuur te creëren. Daarnaast is het goed om je kernboodschap in je achterhoofd te houden tijdens het schrijven van een verhaal. Je karakters, conflict en slot moeten natuurlijk wel bijdragen aan de boodschap die jij wilt overdragen.

3. Weet wat voor verhaal je vertelt

Wil je de lezer informeren, activeren of gewoon entertainen? Het soort verhaal is van belang voor je woordkeuze en opbouw. Denk er daarom van tevoren over na wat voor verhaal jij wilt vertellen.

4. Bepaal van te voren wat je wil bereiken

Wat wil je dat de lezer gaat doen na het lezen van je verhaal? Hoop je dat ze opspringen en naar de winkel racen? Bedenk dit voor je begint met het schrijven van je verhaal. Op deze manier is het achteraf makkelijker te bepalen of je verhaal succesvol is geweest voor de doelen die je wilde bereiken. Deze informatie kan je weer helpen bij het schrijven van je volgende verhaal.

5. Bedenk hoe je het verhaal wilt vertellen

Een verhaal kan op vele manieren verteld worden. Je kunt een verhaal lezen, luisteren of zelfs bekijken. Hoe wil jij jouw verhaal overbrengen naar de consument? De meest makkelijke en voor de hand liggende manier is het opschrijven van een verhaal in een artikel of blog.

6. Gewoon doen

Zoals eerder genoemd kost het oefening en tijd om storytelling onder de knie te krijgen. Juist daarom zit er maar één ding op als je hier goed in wilt worden: begin met schrijven. Je eerste verhaal zal wat meer tijd kosten, maar oefening baart kunst. Je zal er steeds sneller, handiger en beter in worden.

7. Deel je verhaal

Nu je jouw verhaal hebt geschreven, wil je natuurlijk ook dat het de doelgroep bereikt. Als je jouw verhaal bijvoorbeeld deelt in de vorm van een blog, deel en promoot die dan ook op sociale media.

Conclusie

Onze fascinatie voor verhalen zorgt ervoor dat storytelling een krachtig middel is. We onthouden de verhalen die ons boeien en vertellen het door. Storytelling kan echter niet gezien worden als een ‘simpele marketing tool’. Het is een vorm van kunst, waarbij enige inzet en oefening komt kijken.

Enthousiast geworden over storytelling? Meld je dan aan voor de cursus ‘Hoe Bouw je een Sterk Merk?’ en leer hoe je in 6 stappen een sterk merk bouwt en hoe jouw bedrijf zich kan onderscheiden van de concurrentie.

Varisha Steneker

Freelance contentredacteur bij GetOn

Naast mijn studie Communicatie & Informatiewetenschappen werk ik met veel plezier als freelance contentredacteur bij GetOn. Al als klein meisje vond ik het leuk om verhaaltjes te schrijven. Zo vermoeide ik mijn familie vaak met mijn zelf geschreven toneelstukjes. Een studie kiezen waarin schrijven en taal centraal staat, was voor mij dan ook erg logisch. We leven in een wereld waarin er een overvloed is aan verhalen en informatie. Onderscheidende content kan dan ook erg ingewikkeld zijn. Binnen mijn studie, maar zeker bij GetOn leer ik hier meer en meer over.

Plaats een reactie