Starten met e-mailmarketing: strategie, tips & tricks

Socialmedia-marketing, zoekmachine-marketing en zelfs VR- en AR-marketing: de mogelijkheden in marketing veranderen voortdurend. Als ondernemer denk je daardoor misschien dat e-mailmarketing inmiddels passé is. E-mail bestaat als communicatiemiddel immers al sinds de jaren 70! 

Toch is en blijft e-mail een waardevol kanaal voor de communicatie en marketing naar jouw doelgroep. Sterker nog: e-mailmarketing is één van de krachtigste marketingtools voor jou als ondernemer. Maar dan moet je het wel goed doen. Daarom lees je in dit blog alles over e-mailmarketing en tips & tricks om te starten

Wat is e-mailmarketing?

E-mailmarketing is een vorm van directe, digitale marketing, waarbij je e-mail gebruikt om jouw producten of diensten te promoten, leads te genereren, naamsbekendheid op te bouwen, of relaties met je klanten te onderhouden. 

E-mailmarketing is zoals gezegd een krachtig marketingkanaal. Je hebt vast al een beeld bij wat e-mailmarketing in de praktijk inhoudt. Je denkt misschien aan de nieuwsbrieven die je zelf in je inbox krijgt, of de spam die ongelezen in je spamfolder belandt. Toch is e-mailmarketing meer dan alleen het sturen van een nieuwsbrief. En als je e-mailmarketing goed inzet, belanden jouw berichten niet in de spambox van jouw doelgroep. Goede e-mailmarketing ervaren jouw (potentiële) klanten juist als interessant! 

Voor we het hebben over hoe je het beste kunt starten met e-mailmarketing, gaan we eerst in op de geschiedenis van e-mailmarketing en vertellen we waarom het gebruik van e-mailmarketing zo effectief is. 

De geschiedenis van e-mailmarketing

E-mail bestaat al sinds de jaren 70 van de vorige eeuw. De eerste e-mail tussen twee verschillende computers werd verzonden door Roy Tomlinson in 1971. De e-mail werd van de ene computer naar de andere gestuurd en reisde door een netwerk van machines dat niet veel lijkt op het internet zoals we dat nu kennen. Tomlinson introduceerde ook het apenstaartje (@) in e-mailadressen. 

In 1978, stuurde Gary Thuerk, marketingmanager bij Digital Equipment Corp, de eerste commerciële e-mail aan een lijst met zo’n 400 e-mailadressen. En voilà: e-mailmarketing was geboren. 

Nu, meer dan veertig jaar later, is e-mailmarketing veel uitgebreider dan enkel het sturen van één commerciële e-mail aan een lijst met e-mailadressen. Een goede e-mailmarketing strategie bestaat uit verschillende e-mailcampagnes. Een campagne bestaat weer uit verschillende e-mails, waarbij marketing automation een cruciale rol speelt (daarover hieronder meer).

Waarom e-mailmarketing inzetten?

E-mailmarketing is één van de meest krachtige tools die je als ondernemer kunt inzetten om jouw doelgroep te bereiken. Dit is waarom: 

  • Met e-mailmarketing bereik je in één klap een hele groep mensen. Het voordeel van een e-mail vergeleken met social media is dat de e-mail in de inbox van jouw doelgroep blijft, tot het wordt gelezen of weggegooid.
  • Wanneer je op legale manier een eigen e-maillijst hebt opgebouwd (en geen e-mails hebt gekocht!), weet je zeker dat je jouw berichten stuurt aan mensen met interesse in jouw bedrijf, product of dienst. Je e-mails worden dan ook niet als spam gezien.
  • E-mail is goedkoop. Bij adverteren op sociale media en via zoekmachines betaal je vaak per klik. E-mails verzenden kost in principe niets. Een abonnement bij een e-mail service provider zoals Mailchimp kost natuurlijk wel wat, maar dat staat niet in verhouding tot de kosten van de andere marketingkanalen.
  • E-mailmarketing is dan ook kosteneffectief: uit een onderzoek van de DMA uit 2015 bleek dat elke bestede euro zo’n 38 euro oplevert.
  • Met e-mail marketing heb je de mogelijkheid om communicatie heel persoonlijk te maken. Denk aan het invoegen van iemands voornaam, maar ook persoonlijke aanbiedingen en tips op maat.
  • E-mailmarketing is schaalbaar door e-mailmarketing automatisering. Je hoeft het proces maar één keer goed in te richten, waarna het automatisch verloopt.
  • Je kunt e-mailmarketing relatief eenvoudig analyseren en optimaliseren. De meeste e-mailmarketing software biedt de optie om verschillende statistieken in te zien en verbeteringen door te voeren. 

Starten met e-mailmarketing: zo bouw je een e-maillijst op

Ben je enthousiast geraakt om te starten met e-mailmarketing? Dan vraag je je vast af hoe je aan een lijst met e-mailadressen komt. Daarom geven we je een aantal tips voor het opbouwen van een e-maillijst: 

  1. Voeg pop-up-formulieren toe. Een pop-up formulier is een effectief middel om websitebezoekers om te zetten in potentiële klanten. Het formulier is ontworpen om de aandacht van je websitebezoeker te trekken en maakt het eenvoudig om contactgegevens te delen. Door in het formulier iets van waarde te bieden, denk aan een e-book, korting, of iets anders, verleid je de bezoeker om zijn e-mailadres in te vullen. Kies, afhankelijk van je aanbod, voor een dropdown-banner of een pop-upvenster.
  2. Gebruik een aanmeldformulier. Je kunt bijvoorbeeld klanten van jouw fysieke winkel aanbieden om een kortingsvoucher te sturen via de e-mail. Hierbij vraag je de klant dan gelijk om zich aan te melden voor jouw e-maillijst (dit mag echter geen voorwaarde zijn voor het krijgen van de voucher). Heb je al veel enthousiaste volgelingen op social media? Deel je aanmeldformulier dan ook via deze kanalen.
  1. Niet doen: een lijst met e-mailadressen kopen. Hoe verleidelijk het misschien ook is: het kopen van e-maillijsten is ten sterkste af te raden. Aangekochte e-maillijsten zijn niet effectief. Je stuurt dan eigenlijk e-mails naar mensen die daar niet op zitten te wachten. Veel van deze e-mails belanden automatisch in de spambox van de geadresseerde. En als ze al in de inbox van jouw geadresseerde terechtkomen, wordt de e-mail vaak alsnog als spam gemarkeerd. Het zorgt bovendien voor een groot uitschrijfpercentage.
  2. Verdiep je in de regelgeving van de AVG. Je hebt vast gehoord dat de regelgeving op het gebied van het gebruik van persoonsgegevens in 2018 strenger is geworden. De regels op het gebied van het verzamelen, opslaan en gebruiken van e-mailadressen voor e-mailmarketing zijn daarmee ook veranderd. Het is daarom verstandig om je vooraf in de AVG te verdiepen.

Starten met e-mailmarketing: kies de juiste software 

Voor je gaat starten met e-mailmarketing is het belangrijk dat je de juiste e-mailmarketing software aanschaft. Wat de beste software is voor jou, is afhankelijk van een aantal aspecten: 

  • Waarvoor wil je e-mailmarketing inzetten: B2B-marketing of B2C-marketing?
  • Wil je vooral bestaande klanten mailen (warme acquisitie), wil je geïnteresseerden omzetten in klanten (lauwwarme acquisitie), of wil je een totaal nieuwe doelgroep bereiken (koude acquisitie)?
  • Heb je al softwaretools in gebruik die je wilt integreren met jouw software?

Gelukkig is het antwoord in veel gevallen simpel. In de meeste gevallen is volgens ons namelijk Mailchimp de beste software voor e-mailmarketing. Zeker als je wilt starten met e-mailmarketing en je voornamelijk naar bestaande klanten wilt e-mailen, biedt Mailchimp uitkomst. Andere opties zijn: Mailshake, LinkedIn, HubSpot en Squarespace/Shopify. 

Meer weten over e-mailmarketing software? Lees dan ons blog ‘Top 5 Beste E-mailmarketing Software Tools in 2021’.

Starten met e-mailmarketing: 5 stappen

Heb je een e-maillijst opgebouwd en de juiste e-mailmarketingsoftware gekozen? Dan is het tijd om echt te starten met e-mailmarketing. Volg daarvoor de volgende vijf stappen:

  1. Begin met het maken van een e-mailmarketingplan. In dit plan schrijf je op waarvoor je e-mailmarketing wilt inzetten, welke doelgroepen je wilt mailen, wat je met je campagnes wilt bereiken, etc. Kortom: schrijf op wat je wilt bereiken en hoe je dit wilt bereiken. Zorg ervoor dat je doelstellingen aansluiten bij de doelstellingen van jouw bedrijf.
  2. De volgende stap is het ontwerpen van je e-mails. Hierbij is het belangrijk dat je jouw boodschap helder hebt en je het ontwerp van de e-mail eenvoudig en duidelijk houdt. Maak je e-mails niet te lang en plaats de belangrijkste informatie bovenaan.
  3. Voor je jouw e-mailcampagne lanceert, is het belangrijk om je e-mails te testen. Stuur je e-mails naar collega’s, vrienden en/of familie om de tekst te laten controleren op spelfouten. Controleer ook hoe je e-mail eruit ziet in de inboxen van verschillende e-mailproviders. Check ten slotte of de e-mail goed leesbaar is op mobiele telefoons.
  4. Meet je prestaties. Wanneer je campagne gelanceerd is, is het nog geen tijd om achterover te gaan leunen. Nu moet je juist in de gaten houden hoe goed je campagne verloopt en welke aanpassingen je misschien moet doen om nog meer uit je e-mailmarketing te halen. Gebruik daarvoor de data die terug te vinden is in de e-mailmarketing software die je gebruikt. Maak tot slot ook gebruik van A/B-testen om te experimenteren met verschillende versies van jouw e-mails.
  5. Wil je het echt professioneel aanpakken? Dan is het tijd om je e-mailmarketing te automatiseren. E-mailmarketing automation is het geautomatiseerd versturen van mails op basis van een specifieke actie of gebeurtenis. Denk aan een welkomstmail die automatisch wordt verstuurd na een inschrijving of een felicitatiemail die iemand ontvangt voor zijn verjaardag. E-mailmarketing automation kan jou enorm veel tijd besparen, de effectiviteit van jouw campagnes vergroten en de relatie met je klanten verbeteren. Lees meer over e-mailmarketing automation in ons blog ‘E-mailmarketing: Alles Over Automation’.

Conclusie

E-mailmarketing is één van de krachtigste marketingmiddelen. Het is een kosteneffectieve manier om klanten aan je te binden, producten en diensten te verkopen en naamsbekendheid op te bouwen. Starten met e-mailmarketing kan tijdrovend zijn, maar een goed begin zorgt ervoor dat je in een later stadium de vruchten plukt. Bovendien kan e-mailmarketing automation je op de lange termijn veel tijd besparen.

Meer weten over e-mailmarketing? Meld je dan aan voor de online masterclass op 28 juni. In deze masterclass ontdek je waarom e-mailmarketing nog steeds één van de krachtigste marketingtools is, hoe je ermee kan starten en hoe het jouw bedrijf kan helpen om klanten aan je te binden.

Plaats een reactie