De 3 Belangrijkste Online Marketing Trends voor Retailers in 2020

Als we de goeroes mogen geloven dan gaat de manier waarop we in 2020 shoppen voor altijd veranderen.

Hoe de retail sector precies gaat veranderen, daar zijn de experts het alleen niet over eens! Volgens de één zijn webwinkels ten dode opgeschreven en volgens de ander gaat de komst van Amazon naar Nederland alles veranderen. Je zal misschien wel denken: Ja, leuke voorspellingen. En nu? Hoe kan ik het voortbestaan van mijn zaak gewoon verzekeren? Me bezig blijven houden met waar ik gepassioneerd en goed in ben? Je bent immers al druk zat.

Laten we beginnen met het goede nieuws! Voorspellingen gaan gelukkig meestal geleidelijk. Het verandert niet van de één op de andere dag. Je hebt dus tijd om je aan te passen. Tegelijkertijd is het wel aan het gebeuren en heeft de coronacrisis wel gezorgd voor een versnelling. Op de lange termijn hou je het dus ook niet tegen. Als retailer is het daarom goed als je hier nu al over na gaat denken en bedenkt hoe je hier met je marketingactiviteiten op in kan spelen. In dit blog heb ik de 3 belangrijkste online marketing trends voor je op een rij gezet.

Trend 1: E-A-T

Je kent het gezegde: ‘Alle wegen leiden naar Rome’. Online geldt dat gezegde voor Google. Van al het verkeer op internet begint 60% daar. Je kunt dus simpelweg niet om Google heen. In het plaatje hieronder zie je de dominantie van Google heel duidelijk naar voren komen.

Bron: Backlinko

Google is supergeavanceerd, maar tegelijkertijd enorm simpel. Je kunt de zoekmachine het beste vergelijken met een matchmaker. Een moderne versie van Cupido die vraag en aanbod aan elkaar koppelt. Het is belangrijk om te weten hoe Google zaken koppelt, zodat je hier met jouw winkel makkelijk en slim op in kan spelen.

Eén van de punten waar Google in 2020 meer op let bij het matchen van vraag en aanbod is E-A-T. Deze afkorting staat voor Expertise, Authoritativeness, en Trustworthiness. Of in het Nederlands: deskundigheid, autoriteit, en betrouwbaarheid. In gewone mensentaal betekent dit dat Google informatie van experts op een specifiek vakgebied hoger waardeert dan andere informatie. Goed nieuws dus!

Jij bent de expert

Het mooie is dat je dit eigenlijk al aan het doen bent. Jij bent de expert. Het grote verschil is alleen dat je de adviezen, die je nu al elke dag geeft aan je klanten in de winkel, ook proactief online kunt gaan geven. Je kan dit bijvoorbeeld doen door te starten met bloggen. Het publiceren van blogs is vergelijkbaar met het plaatsen van berichten op Facebook, Instagram of andere social media. Wellicht doe je dat als winkelier of in je privéleven al best veel. In een blog heb je echter nog veel meer ruimte om dieper op een onderwerp in te gaan. Gewoon vanuit je eigen expertise en de dagelijkse vragen die je krijgt. Je klantvragen zijn een onuitputtelijke bron van inspiratie.

Blogs kunnen over van alles gaan. Je kan bijvoorbeeld aan klanten uitleggen hoe ze een een product het beste kunnen gebruiken. Dan heb je al een ‘how to’ blog. Let er wel op dat kopiëren en plakken van anderen niet werkt. Dat filtert Google er uit. Zorg dat je echt je eigen verhaal schrijft en wees daarmee uniek. Alleen dan wordt je beter gevonden op Google. Deel bijvoorbeeld jouw favoriete producten binnen een bepaalde categorie. Kijk voor inspiratie eens naar de koopgidsen van Mantel of die van de Wirecutter. Of wat dacht je van een blog over de laatste trends zoals dit blog? Super interessant allemaal. Dit kan je makkelijk herhalen door aan je medewerkers te vragen hetzelfde te doen. Ieder heeft zo zijn eigen kennis en hobby’s, nietwaar.

In een blog kan je ook het achtergrondverhaal van je merken vertellen. Consumenten smullen van dit soort verhalen. Ze zijn zich immers steeds bewuster van wat ze kopen, willen weten waar hun producten vandaan komen en wat de impact hiervan is op het milieu. Het is dus goed om eventuele vragen die jouw klanten hierover hebben te beantwoorden, misschien zelfs wel in een blog.

Tips om beter te gevonden worden

Vermeld duidelijk bij het blog wie het heeft geschreven en zorg dat Google dit kan indexeren (uitlezen). Voeg om die reden (net zoals onder dit blog) een kort profiel van de schrijver toe.

Jouw expertstatus en die van je team kun je op de ‘Over ons’ pagina van je website claimen. Laat zien wie het team is en geef een korte beschrijving van ieders expertise. De ene kan bijvoorbeeld een absolute master zijn in een bepaalde productcategorie en de ander is weer helemaal thuis in iets anders. Vraag je teamleden ook om een LinkedIn-profiel aan te maken als ze dit nog niet hebben. Op hun profiel kunnen ze dan hetzelfde verhaal delen en zo hun expertstatus extra kracht bij zetten.

Tip: wil je aan de slag met het schrijven van blogs, maar ben je net niet een super begaafde schrijver. Geen probleem; met ons bedrijf koppelen we je graag aan een goede tekstschrijver uit ons partnernetwerk die je hierbij kan helpen!

Trend 2: lokaal

Ken je de Gouden Gids nog? Sinds 2014 bestaat er ook iets vergelijkbaars online: Google Mijn Bedrijf. Gevonden worden in de lokale zoekresultaten van Google is sindsdien belangrijker dan ooit. Uit onderzoek blijkt dat vier van de vijf consumenten Google gebruikt voor adresgegevens, openingstijden en de beschikbaarheid van producten. Wanneer een consument zoekt naar een winkel in de buurt, of waar je een merk of product kunt kopen, toont Google als eerste een bepaalde selectie in de zoekresultaten. Wat betekent dit voor jouw bedrijf? Of eigenlijk: Hoe zorg je dat jij hier tussen staat?

Het is gebleken dat het belangrijk is dat jij met jouw winkel in de lokale top 3 staat. Consumenten willen snelle resultaten en klikken dus veel eerder op de eerste drie dan de resultaten er onder. Lokale zoekopdrachten leiden daarbij vaker tot aankopen, 76% van de mensen die met hun smartphone een lokale zoekopdracht doet, bezoekt binnen 24 uur een winkel.

Lokale zoekresultaten in Google

Hoe kom je bovenaan in de lokale zoekresultaten?

Allereerst moet je natuurlijk je bedrijfsprofiel geclaimd hebben op Google. Nog niet gedaan? Ga dan naar Google en zoek op je bedrijfsnaam. Rechts in de zoekresultaten zie je waarschijnlijk een profiel van je bedrijf staan, klik vervolgens op ‘Ben je eigenaar van dit bedrijf?’ om je bedrijfsprofiel te claimen. Als je bedrijf er nog niet in staat kan je via de website van Google Mijn Bedrijf een bedrijfsprofiel aanmaken.

Om bovenaan te komen in de resultaten moet je zorgen dat je zo goed mogelijk voldoet aan de criteria van Google; relevantie, afstand en prominentie. Hieronder lees je wat dat is.

Relevantie

Om te voldoen aan relevantie is het belangrijk om jouw bedrijfsinformatie zo volledig mogelijk te vermelden en deze constant up-to-date te houden. Denk aan het updaten van je openingstijden, maar ook het plaatsen van foto’s en het beantwoorden van recensies.

Afstand

Om een goede match te maken berekent Google automatisch de afstand tussen de klant en de dichtstbijzijnde relevante bedrijven. Hierop heb je zelf helaas geen controle, behalve dat je zorgt dat Google weet waar je locaties gevestigd zijn.

Prominentie

Prominentie geeft aan hoe populair een bedrijf is. Populariteit wordt bepaald door het aantal positieve recensies en de gemiddelde waardering (sterren). Ook wordt er gekeken of jouw website voldoende geoptimaliseerd is voor zoekmachines (SEO). Handig om te weten; recensies op Google Mijn Bedrijf helpen ook bij het verbeteren van je ranking in Google.

Tip: wil je aan de slag met het verzamelen van recensies. Leer met behulp van de digitale marketing Coach van GetOn hoe je dit het beste kan aanpakken. Het gebruik van de Coach is voor jou helemaal gratis!

Trend 3: nieuwe verdienmodellen

Een webshop is niet voor iedereen een rendabele investering. Denk alleen al aan het grote assortiment dat snel veranderd. Of de levering en het voorraadbeheer. Maar als je als winkelier toch meer herhaalaankopen wilt stimuleren, dan is het aanbieden van een abonnement wellicht een mooi alternatief. De abonnementen markt is booming. Elk jaar groeit de markt met 100%. Gartner, het wereldwijde onderzoeks- en adviesbedrijf, voorspelt dat in 2023 75% van alle bedrijven een abonnement-gebaseerde dienst zullen aanbieden.

Als je overweegt om te starten met het verkopen van een abonnement, kijk dan eens naar Shopify. Met deze slimme oplossing kan je tegen een relatief lage investering beginnen met een abonnementsservice. Het leuke is dat je klein kan beginnen en dit vervolgens langzaam kan uitbreiden. Voor inspiratie is het de moeite waard om eens te kijken naar Swapfiets; een abonnementsservice voor fietsen. Naast de fiets, is service en onderhoud inbegrepen bij het abonnement. Een ander interessant voorbeeld is Enjoy; een winkel met experts die naar je toekomen. Of wat dacht je van Furlenco waar je jouw inrichting van je huis kan leasen.

Nou hoor ik je al bijna zeggen; ‘Nou Michael, er zijn toch al heel veel aanbieders?’ Dat klopt, maar die zijn niet de vertrouwde expert om de hoek. Bij een online aanbieder weet je niet goed hoe zij met de producten om gaan, jij bent betrouwbaar en hebt een plek waar je naartoe kan als er iets mis is. Kortom; genoeg interessante kansen dus!

Wil je hier een keer over sparren met een specialist? Stuur me gerust een bericht op LinkedIn of laat hieronder een reactie achter. Je bent uiteraard ook van harte welkom om je aan te sluiten bij één van de bijeenkomsten die we organiseren voor Nu Digitaal over dit onderwerp!

Michael Lek

Mede-oprichter van GetOn

Michael is een online marketing specialist en mede-oprichter van GetOn. Na jarenlang voor grote merken te hebben gewerkt wil hij met GetOn ervoor zorgen dat lokale bedrijven niet verdwijnen en kunnen blijven concurreren met bedrijven als Amazon en Zalando.

Plaats een reactie