“Dit is hét moment om kansen te zoeken!”

Interview met creatief ondernemer Ron Simpson

Sinds het coronavirus ons land in zijn greep heeft, is de transitie van off- naar online in een stroomversnelling gekomen. We spraken creatief ondernemer Ron Simpson, de man achter o.a. The Avocado Show, 24K Agency en Skybox. “Dit raakt ons allemaal. Basically moet iedereen nu terug naar de tekentafel om de strategie aan te passen.”

Ron Simpson

Ron Simpson is creatief ondernemer. Hij zet creatieve ideeën om in succesvolle concepten. Met zijn gevarieerde achtergrond – o.a. in de entertainment-, muziek-, brand management- en marketingwereld – heeft hij een enorm brede en ruimdenkende basis. Hij heeft zijn zaken, ook digitaal, goed op orde, maar de coronacrisis raakt iedereen. “En als het niet jouw business raakt, dan raakt het wel een van je partners of leveranciers.”

Waar pijn zit, zit ook plezier

“Iedereen moet schakelen. Terug naar de tekentafel. Nadenken over; hoe kunnen we de klappen opvangen, hoe ziet de toekomst eruit, hoe kunnen we ons werk doen, maar ook hoe kunnen we inspringen op de mogelijke kansen. Als je nu niet hebt nagedacht over wat je aan het doen bent of hoe je hier uit wil komen, ben je niet goed bezig. Dit is het moment van strategie-aanpassing op elk niveau.” Er is veel negativiteit, pijn, onduidelijkheid en protest, maar daar waar pijn zit, zit ook vaak plezier en kansen. “Enerzijds word ik omringd door mensen die moedeloos worden, pijn hebben en veel schade ondervinden. Aan de andere kant heb ik ook mensen om mij heen die juist nu ondernemen. Mensen die kansen zien en floreren door gebruik te maken van de situatie.”

Mooie acties

Binnen de horeca en retail, maar ook op andere vlakken ziet Ron veel mooie acties. “Denk maar eens aan Samuel Levie of Joris Bijdendijk, maar ook Roger Bloem en Sven Sallaerts. Zij zijn op een bijzondere manier aan het ondernemen, binnen de spelregels van coronatijd.” Maar er gebeurt natuurlijk ook heel veel niet. “Er zijn meer mensen die niets doen, een pas op de plaats maken, of simpelweg niet weten wat ze moeten doen.” In de winkels gebeurt ook veel. Ron noemt het voorbeeld van Order Daily dat binnen een uur iets levert van diverse winkels die aangesloten zijn. “Stil blijven staan is geen optie. Het leven gaat door. Sportscholen dicht? Vondelgym bouwt gewoon een buitengym. Clubs zijn dicht, dat zijn nu groepsworkout locaties. Je doet de deur dicht, maar er gaat een raam open. Dit is hét moment om kansen te zoeken.”

Aanpakken

Deze crisis prikkelt Ron’s creativiteit. Het daagt hem uit. Hij beseft zich dat als iets nieuw is, zoals deze pandemie, het de eerste instinctieve reactie voor mensen is, om te volgen. Eind 2019 en begin 2020 werd hij veel als inspirerende spreker geboekt. Maar dat werd in een keer de nek omgedraaid toen er geen evenementen meer gehouden mochten worden. Iedereen ging toen alles digitaal streamen. Dat leek dé oplossing. “En als spreker lukt het me primal, als organisator ook, maar zelf vind ik het als kijker echt moeilijk om het met evenveel passie te volgen. Het heeft gewoon minder spanning als een evenement in real life.” Bovendien raakte die markt meteen verzadigd. “Ik ben toen binnen de regels gaan kijken wat er wél kon. Samen met een aantal bevriende ondernemers die hun kennis wilden delen op deze manier – sprekers, coaches, talenten, atleten en chefs – gingen we 1-op-1 coaching sessies en 1-op-4 workshops  houden die super inspirerend waren. Een hele toffe ontwikkeling.”

Wijzig de strategie

Dit is echt het moment om je strategie te wijzigen. Tijdens de eerste lockdown was de reactie van Ron heel sterk op de consument gericht. “We zijn digitale kookprogramma’s gaan maken, we hebben een app gemaakt waarmee je ons eten als hologram kon projecteren en hebben allerlei gekke dingen gemaakt die digitaal gepresenteerd werden. Socials werden nóg belangrijker en kregen een andere rol. Je kunt nu niet de studio in om content te maken, dus dan moet je andere mogelijkheden zoeken. In een latere fase zijn ze de logistiek voor de restaurants gaan aanpakken. “We zijn op een betere manier gaan bezorgen en gaan nadenken over de afhaalmogelijkheden.” Ron heeft in zijn business ook te maken met andere landen. Dat was een grote uitdaging. “Elk land zat in een andere fase van de coronacrisis. Wel konden we learnings van de markt in het ene land gebruiken op een andere plek.”

Survival of the fittest

“Remote working is booming. En dan heb ik het zeker niet alleen over personeel dat vanuit huis werkt. Op afstand sessies houden met partners, andere bedrijven of ondernemers is heel interessant. Als je een camera aanzet in de keuken van een chef aan de andere kant van het land werkt dat op een bepaalde manier wel. Je kunt niet proeven door een scherm heen, maar je kunt wel zien hoe het eten eruitziet, welke stappen doorlopen worden en hoe alles wordt vormgegeven. Het is een beetje survival of the fittest en adaptation! We moeten ons aanpassen, stilstaan heeft gewoon geen nut.”

Think before you act!

Ron’s tip voor alle ondernemers in deze zware tijd: “Think before you act. Reageer nooit te snel en emotioneel, maar denk strategisch en neem de tijd. Bedenk wat je doelgroep nu echt wil en waar de behoeftes liggen. Houd je focus en houd je belangrijkste kernwaarden in gedachten. Weet wat je doet. Zorg dat je overzicht hebt en handel vanuit je kracht. Iets moois dat uit deze crisis komt, is dat bedrijven nog beter worden afgestemd op de consument.”

Plaats een reactie