“Zonder corona had ThuisTasting.nl nooit bestaan”

Interview met Wim Rieff van Rubens Proeflokaal en Jelle Drijver van ThuisTasting.nl

Een online platform voor thuisproeverijen. Het bleek een gouden greep in coronatijd. Jelle Drijver richtte aan het begin van de crisis ThuisTasting.nl op, in samenwerking met vinoloog Wim Rieff van Rubens Proeflokaal. Inmiddels hebben ze al honderden deelnemers een leuke avond bezorgd in hun online proeflokaal. Wij spraken Jelle en Wim over het ontwikkelen van dit online concept in coronatijd.

Online proeflokaal voor thuiszittend Nederland

Wijnproeven aan je eigen keukentafel; dankzij ThuisTasting.nl is het mogelijk. Al aan het begin van de eerste coronagolf lanceerde Jelle Drijver dit online platform waarop allerlei proeverijen worden aangeboden die je digitaal kunt bijwonen. Naast wijnproeverijen worden er ook whiskey-, rum-, speciaalbier- en tequilaproeverijen georganiseerd. Wie zich aanmeldt voor een proeverij krijgt voor circa vijftig euro een proefbox (voor 1 of 2 personen) thuisgestuurd met zes proefflacons en een persoonlijke link naar de online proeverij. De proeverijen worden gegeven door vinoloog Wim Rieff van Rubens Proeflokaal en andere Utrechtse horecaondernemers die door de crisis genoodzaakt waren om hun online zichtbaarheid te vergroten.

De basis van een succesvolle samenwerking

Wim is een gepassioneerde vinoloog die het liefst zijn wijnen schenkt vanachter de bar in zijn sfeervolle proeflokaal in het centrum van Utrecht. “Met online had ik niet zoveel, ik had het ook niet nodig. Totdat ik dicht moest door de coronamaatregelen.” Dit zorgde ervoor dat Wim noodgedwongen de overstap naar online moest maken. Het ondernemerstalent van Jelle, gecombineerd met de wijnkennis van Wim, bleek de basis van een succesvolle samenwerking.

Jelle: “Aan het begin van de eerste golf, belde ik Wim om te vragen hoe het ging. Hij baalde dat hij z’n proeflokaal had moeten sluiten en dus geen proeverijen meer kon organiseren. Ook ik baalde, want ik miste de wijnen van Wim. Als ondernemer kijk ik graag naar mogelijkheden en zocht daarom naar een manier om online proeverijen te organiseren.” En zo ontstond het idee van ThuisTasting.nl. Een week nadat Jelle met Wim belde, was de eerste online wijnproeverij bij Wim in het proeflokaal. Voor deze pilot brachten Wim en Jelle zelf de proefflesjes rond bij vrienden en familie.

De kracht van online marketing

De pilot werd een succes en binnen een paar dagen stond de website ThuisTasting.nl live. Wim ging aan de slag met het zoeken van geschikte wijnen, het vullen van de proefflesjes en het verzenden van de pakketten. Jelle hield zich bezig met de online marketing. Social media campagnes, Google Ads, retargeting, mailings, partnerships én mond-op-mond-reclame zorgden ervoor dat ze al snel wekelijks zo’n honderd deelnemers hadden voor hun proeverijen. Jelle: “Ik vroeg Wim om zijn mailinglist. Die bleek hij niet te hebben. Toch lukte het hem om alle namen en e-mailadressen te verzamelen van gasten die ooit bij hem hadden deelgenomen aan een wijnproeverij. Maar liefst tweeduizend! Deze lijst heeft ons aan veel deelnemers geholpen.”

Als je het doet, moet je het goed doen

Inmiddels zijn de proeverijen verplaatst van het proeflokaal van Wim naar een professionele studio. Jelle: “Als je het doet, moet je het goed doen. Zeker wanneer je zoveel deelnemers hebt. De studio is ingericht met goede geluidsapparatuur en professioneel licht. En sinds kort hebben we een green screen: het ene moment staan we met onze voeten in de wijngaard, het volgende moment in een stoffige wijnkelder. Dat maakt zo’n online proeverij echt een beleving.” Ook het logistieke proces is geprofessionaliseerd. De flesjes worden nog wel gevuld door een wijnexpert, om er zeker van te zijn dat de wijn goed is, maar vervolgens verpakt door Philadelphia Zorg in Utrecht. Een sociale werkplaats voor mensen met afstand tot de arbeidsmarkt. 

De proeverijen worden niet alleen door Wim gegeven, maar ook door andere lokale horeca-ondernemers die hun drank kennis online delen via ThuisTasting.nl. Jelle: “We werken onder andere samen met Buurtbier.nl en de Utrechtste wijnbars VinVin en Most. Het is zelfs mogelijk om een borrelbox erbij te bestellen. Deze wordt verzorgd door Caterbox.nl. Ook Caterbox.nl is een Utrechtse ondernemer die de coronacrisis heeft aangegrepen om optimaal gebruik te maken van de online mogelijkheden die de crisis ons geboden heeft.”

De toekomst van ThuisTasting.nl

Jelle over de toekomst van ThuisTasting.nl: “Zonder corona had ThuisTasting.nl nooit bestaan. Ik heb veel geleerd over het verpakken en verzenden van wijn, maar ook over het gebruik van online tools als Zapier en Moneybird. Alhoewel iedereen waarschijnlijk de voorkeur geeft om in real life wijn te proeven, geloof ik wel dat ThuisTasting.nl een blijvertje is. Je hoeft geen oppas of Bob te regelen en het heeft ook wel iets intiems om thuis op je eigen bank een proeverij bij te wonen. Wim sluit zich daarbij aan: “Ook na coronatijd denk ik dat de thuisproeverijen een mooie aanvulling zijn op de proeverijen in mijn proeflokaal. Natuurlijk sta ik het liefst achter de bar, maar de coronatijd heeft mij wel de toegevoegde waarde van online doen inzien.”

Plaats een reactie