“Als je niet op internet aanwezig bent besta je niet”

Interview met Francesco Baldi van Hoedenzaak Jos van Dijck

Sinds het coronavirus ons land in zijn greep heeft, is de transitie van off- naar online in een stroomversnelling gekomen. We spraken Francesco Baldi van Hoedenzaak Jos van Dijck. We vroegen hem hoe een bijna 100-jarig bestaand bedrijf deze tijd doorkomt met een product dat je moet voelen en passen.

Hoedenzaak Jos van Dijck is een echt familiebedrijf. In 1923 begon de oma van Francesco het bedrijf, waarna zijn ouders de zaak overnamen. Sinds 2001 is Francesco de eigenaar. Deze winkel met een uitgebreide collectie hoeden, petten en accessoires is uniek in de buurt en moet het echt hebben van het offline publiek.

Online niet achterblijven

Ondanks het feit dat de digitale wereld niet Francesco’s ding is, besloot hij in 2012 dat hij online niet kon achterblijven. “Als je niet op internet aanwezig bent besta je niet. Als je dan toch aanwezig moet zijn en je catalogus wilt tonen, dan kun je maar beter meteen een webshop beginnen.” Hij zette zijn webshop op en ging aan de slag met een marketingbureau. Het bureau hielp hem met het adverteren en het optimaliseren van de organische vindbaarheid in Google, maar de webshop werd nooit helemaal uitgediept. In 2019 besloot hij daarom dat het tijd werd om het grondiger aan te pakken. Met hulp van medewerkers is hij alles gaan digitaliseren. Foutjes en discrepanties zijn eruit gehaald en zelfs oude voorraden staan online.

Hart bij de fysieke winkel

Toen kwam de coronacrisis en was er bijna niemand meer in de winkel. “Vanaf dat moment hebben we nog een stapje extra gezet om te zorgen dat alles zo goed mogelijk online staat. Internet is nu extra belangrijk geworden.” Zijn hart ligt echter bij de fysieke winkel. Klanten over de vloer hebben, contact met leveranciers en de beleving van de winkel. “Het product heeft uitleg nodig. Mensen kopen misschien wel vier of vijf keer per jaar kleding, maar als je één keer in de vier jaar een hoed koopt is dat al veel.”

Francesco nam nog meer stappen om online aanwezig te zijn. Hij ging in zee met Bol.com, iets waarover hij een dubbel gevoel heeft. “Ja, het zorgt voor extra omzet, maar het is ook best kostbaar voor een product als dit.” Daarnaast is sinds kort ook de Belgische website online.

Digitalisering is onomkeerbaar

Francesco raadt elke ondernemer aan om mee te gaan in de digitalisering. “Je kunt je er niet voor afsluiten. Hoe eerder je erin mee gaat, hoe beter. Anders loop je achter de feiten aan. Maar ook als je nog geen website hebt zou ik zeggen; zorg ervoor dat je aanwezig bent en doe liever een paar dingen goed dan heel veel dingen half.”

Nu, eind 2020, merkt hij dat zijn omzetverlies gelukkig beperkt is gebleven. “Dit was nooit gelukt zonder een goede online aanwezigheid. Dat is natuurlijk fijn, maar ik mis het échte contact. Ik zou graag weer meer klanten over de vloer willen hebben!”

Plaats een reactie