COVID-19: De Belangrijkste Ontwikkelingen in Consumentengedrag voor de Horeca

Het coronavirus heeft de wereld zoals we die kennen fundamenteel veranderd. Mensen leven niet alleen anders, maar zijn ook anders gaan denken en consumeren. De verwachting is dat de veranderingen in het gedrag en de behoeften van consumenten ook na de crisis zullen blijven bestaan. Als horecaondernemer is het daarom handig om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen, zodat je hierop kan anticiperen en inspelen met je bedrijf. In dit blog hebben we de belangrijkste ontwikkelingen in consumentengedrag voor je op een rij gezet.

Hoewel mensen minder bezorgd zijn als in het begin van crisis, zijn we nog ver weg van “normaal”. Het CBS geeft aan dat het consumentenvertrouwen in juli nog steeds negatief is (-26). De bestedingen in het tweede kwartaal zijn dan ook fors minder dan het tweede kwartaal vorig jaar. Consumenten gaven vooral minder uit aan het bezoeken van restaurants, cafés en andere activiteiten. Daarentegen geven mensen wel meer uit aan voedings- en genotmiddelen.

De resultaten van het CBS komen overeen met onderzoek van GlobalWebIndex. Dit onderzoek liet zien dat 49% van de reguliere restaurantbezoekers nu meer tijd besteedt aan koken. In het onderzoek vroegen ze ook naar de plannen na de crisis. Van de consumenten die regelmatig alcohol drinkt geeft 44% aan nu meer tijd door te brengen met hun gezin. 33% van deze groep geeft aan van plan te zijn minder vaak naar de kroeg te gaan als corona voorbij is. Van de groep die af en toe alcohol drinkt geeft 29% dit aan. Ongeveer 7 van de 10 consumenten verwacht daarnaast dat ze na de crisis minder vaak activiteiten zullen gaan ondernemen buiten de deur. Over uit eten gaan wordt het volgende aangegeven;

Hoe kijken consumenten aan tegen online bestellen?

Hoewel slechts 11% van de consumenten aangeeft meer online te bestellen sinds de uitbraak, laten de halfjaarcijfers van Just Eat Takeaway een ander beeld zien. In Nederland steeg het aantal bestellingen het afgelopen half jaar namelijk met 25%. Dit zijn 23 miljoen bestellingen met een gemiddelde prijs van € 22! Takeaway’s grootste concurrent UberEats rapporteerde vergelijkbare groeipercentages.

De belangrijkste reden voor consumenten om eten te bestellen of af te halen zijn; omdat ze niet in de stemming zijn om te koken of omdat ze zichzelf willen trakteren. Als consumenten in de mood zijn om zichzelf te trakteren gaat dit vaak samen met de neiging om te ontspannen en tv te kijken. Het onderzoek laat zien dat de optie Netflix en bezorging dan ook populairder is dan bioscoop en restaurant.

Consumenten die graag afhalen gebruiken doorgaans dezelfde service. Wat aangeeft dat verschillende restaurants vaak een behoorlijk aantal vaste klanten hebben. Op het moment dat dit ook voor jou geldt kan het interessant zijn om zelf een afhaalservice aan te bieden i.p.v. via een platform. Meer dan 1 op de 4 consumenten die afhalen zijn het erover eens dat ze niet langer online zullen bestellen indien hun favoriete restaurant niet beschikbaar is.

Hoe ziet het online zoekgedrag van consumenten eruit tijdens corona?

In het begin van de lockdown gingen veel mensen enthousiast aan de slag met bakken. Vooral het aantal zoekopdrachten naar ‘bananenbrood’ steeg aanzienlijk. Tegelijkertijd daalden de zoekopdrachten voor termen als ‘dieet’ en ‘afvallen’. Na een paar weken veranderde dit alweer en was de piek voor deze termen net zo hoog als in januari. Het typische moment wanneer mensen doorgaans op zoek zijn naar informatie rondom ‘gezond eten’. Dat mensen aan de slag wilden met hun gezondheid was ook goed te zien aan de piek rondom thuis fitness. Consumenten waren vooral op zoek naar ‘hometrainers’ en ‘weerstandsbanden’ om thuis mee te trainen.

Alternatieve vakantieplannen

Dat veel mensen van plan zijn om vakantie in eigen land door te brengen is goed te zien aan de zoekopdrachten rond het creëren van een luxe thuiservaring. Er wordt veel gezocht naar producten als ‘jacuzzi’s’, ‘buitendouches’, ‘terrasverwarmers’, ‘ligstoelen’, ‘barbecues’, ‘glijbanen’, ‘tafeltennistafels’ en ‘speeltoestellen’.

Lokale zoekopdrachten

Sinds de versoepeling van de lockdown was er weer een piek te zien in de lokale zoekopdrachten. Mensen zochten weer naar termen als ‘in de buurt’ en ‘open bij mij in de buurt’. Toen de horeca weer open mocht in Nederland (rood) en België (blauw), schoot het aantal zoekopdrachten naar ‘reserveren’ direct omhoog. Ook het aantal zoekopdrachten naar ‘terras’ nam flink toe.

Goed om te weten; 4 van de 5 consumenten gebruiken zoekmachines om lokale informatie te vinden. Er wordt gezocht naar adresgegevens, openingstijden en de beschikbaarheid van producten. Zorg er dus voor dat deze informatie beschikbaar is!

Conclusie

Door de coronacrisis is de transitie van off- naar online in een stroomversnelling gekomen. Het gedrag en de behoeften van consumenten zijn snel en continu aan het veranderen. Veel veranderingen zullen ook na de crisis blijven bestaan. We raden dan ook aan om de ontwikkelingen zo goed mogelijk te volgen en hierop in te spelen waar mogelijk. Interessante websites om op de hoogte te blijven zijn;

Blijf ook proactief communiceren om (potentiële) klanten gerust te stellen in hun zorgen over veiligheid. Dit is een zorg die breed gedeeld wordt onder consumenten. Ze geven aan dat ze het belangrijk vinden dat de openbare ruimtes regelmatig schoongemaakt worden (68%), de 1,5 meter afstand wordt gehanteerd (58%), er desinfecterende middelen worden verstrekt (57%) en mondkapjes worden gedragen (53%). Hoewel je als horecaondernemer weinig invloed hebt op het laatste, kan je de overige zorgen wegnemen door proactief te communiceren over de maatregelen die je hebt genomen. Deel bijvoorbeeld wekelijks een bericht hierover op social media.

Wil je meer weten over wat je als bedrijf kan doen om op het veranderde consumentengedrag in te spelen? Meld je dan aan voor de online masterclass van 21 september.

Michael Lek

Mede-oprichter van GetOn

Michael is een online marketing specialist en mede-oprichter van GetOn. Na jarenlang voor grote merken te hebben gewerkt wil hij met GetOn ervoor zorgen dat lokale bedrijven niet verdwijnen en kunnen blijven concurreren met bedrijven als Amazon en Zalando.

Bronnen

CBS: Wat zijn de economische gevolgen van corona?
CBS: Omzet horeca daalt sterk in eerste kwartaal 2020
GlobalWebIndex: 5 key takeaways for the food delivery industry
GlobalWebIndex: Coronavirus Studies Wave 4
GlobalWebIndex: Coronavirus Studies Wave 5
Google: Search insights – June 2020

Plaats een reactie