8 Beste Marketing Analytics tools voor 2021

Je hebt vast wel eens de volgende opmerking gehoord: “data is king”. De rol van data wordt steeds belangrijker in de marketingwereld. Door het verzamelen van zo veel mogelijk informatie over je (potentiële) klanten, websitebezoekers en eindgebruikers kun je een zo effectief mogelijke marketingstrategie opzetten.

Dit betekent: meer resultaat voor minder geld. Maar hoe kom je als ondernemer eigenlijk aan al deze informatie? Dat doe je met behulp van één of meerdere marketing analytics tools. In dit artikel bespreken we daarom de volgens ons 8 beste marketing analytics tools: wat kun je ermee, wat zijn de voor- en nadelen en wat kost het?

1. Google Analytics: uitgebreide marketing analytics tool

Homepage Google Analytics demo-account

De meest bekende marketing analytics tool is Google Analytics: maar liefst 70% van de bedrijven gebruikt deze tool om inzicht te krijgen in hun online prestaties. Google Analytics is een gratis tracking-tool van Google waarmee je kunt zien hoe bezoekers jouw website gebruiken. De tool helpt je om meer over je bezoekers te weten te komen, de prestaties van je website te meten en te kijken of je marketinginspanningen werken. Het geeft inzicht in het type content dat bezoekers interessant vinden, hoe mensen op je website komen en nog veel meer.

Voordelen van Google Analytics

  • De tool geeft veel informatie over je website-bezoekers en mobiele app-gebruikers.
  • De tool geeft voornamelijk kwantitatieve informatie: hoeveel bezoekers bekijken je website, welke pagina’s worden bezocht, hoe lang blijft een bezoeker gemiddeld op de pagina, etc. 
  • Grote hoeveelheid data wordt in duidelijke grafieken en tabellen gezet.
  • Je kunt gebruikers indelen in verschillende segmenten: leeftijd, geslacht, land, mobiel of desktop.

Nadelen van Google Analytics

  • De nadruk ligt met name op marketing en advertising.
  • Geen kwalitatieve informatie (zie tool 5: Hotjar voor meer informatie).
  • Om goed gebruik te maken van de tool moet je eigenlijk een training volgen; dit wordt niet door Google zelf aangeboden, maar moet je bij een derde partij doen.
  • De klantenservice is bijna volledig geautomatiseerd; wanneer je een vraag hebt over het gebruik van de tool zul je zelf op zoek moeten naar het antwoord.

Kosten van Google Analytics

De tool is volledig gratis te installeren en te gebruiken.

2. Google Search Console: kom erachter hoe Google jouw website ziet

Voorbeeld Google Search Console

Een andere gratis marketing analytics tool van Google is Google Search Console. Met Google Search Console krijg je inzicht in de manier waarop jouw website door Google wordt gecrawld en geïndexeerd.  Hierbij krijg je ook inzicht in verwijzende domeinen, de prestaties van mobiele sites, uitgebreide zoekresultaten en zoekopdrachten en de pagina’s op je website met het meeste verkeer. Deze tool kan je enorm helpen als je de positie van jouw site in de zoekresultaten van Google wilt verbeteren. 

Voordelen van Google Search Console

  • Met Google Search Console houd je eenvoudig je websiteverkeer bij en optimaliseer je jouw positie in de zoekresultaten van Google. 
  • Je komt erachter of al je pagina’s door Google worden gezien en kunt eventuele ‘crawlfouten’ oplossen.
  • Je ontdekt welke zoekwoorden jouw bezoekers gebruiken om op je website te komen, wat je kan helpen bij verdere zoekmachine-optimalisatie van je website.
  • Je kunt de tool combineren met andere Google-tools, zoals Analytics, Trends en Ads om geavanceerde marketing-analyses uit te voeren.

Nadelen van Google Search Console

  • De tool is echt gericht op zoekmachine-indexatie, je komt dus alleen meer te weten over hoe Google jouw website ‘leest’ en krijgt weinig informatie over jouw (potentiële) klanten. 
  • Net als bij Google Analytics geldt dat de klantenservice bijna volledig geautomatiseerd is en je training moet volgen bij een derde partij om de tool volledig te beheersen.

Kosten van Google Search Console

Ook deze tool is gratis te installeren en te gebruiken.

3. Google Lighthouse: hoe ervaart een gebruiker jouw webpagina?

Voorbeeld Google Lighthouse rapport

De derde in het rijtje marketing analytics tools van Google is Google Lighthouse. Denk jij nog steeds dat zoekwoorden de enige factor zijn voor Google om jouw pagina te indexeren en wel of niet hoog in de zoekresultaten te tonen? Dan heb je het mis: Google kijkt steeds meer naar de ervaring van gebruikers bij het bezoeken van jouw website. 

Hierbij speelt de tekst een rol, maar ook de laadsnelheid en toegankelijkheid van de pagina, hoe goed je website mobiel te gebruiken is, etc. Met Google Lighthouse krijg je hierin meer inzicht en waardevolle tips om de prestaties van jouw pagina’s te verbeteren.

Voordelen van Google Lighthouse

  • Je hoeft niet extreem tech-savy te zijn om het programma te installeren en te gebruiken. 
  • De tool is standaard ingebouwd in de Google Chrome Webbrowser.
  • Duidelijk systeem waarbij je pagina’s op verschillende aspecten worden beoordeeld met een score.
  • Duidelijke tips om je pagina’s te verbeteren.

Nadeel van Google Lighthouse

  • Net als bij Google Search Console, krijg je bij Google Lighthouse alleen meer informatie over de manier waarop Google jouw website bekijkt en beoordeeld; je leert dus niet meer over jouw (potentiële) klanten.
  • Hoewel er goede, duidelijke tips worden gegeven, zijn deze vaak niet makkelijk om daadwerkelijk door te voeren. Hiervoor heb je vaak technische kennis en expertise nodig.

Kosten van Google Lighthouse

Google Lighthouse is volledig gratis te gebruiken.

4. Google Optimize: tool voor A/B-testen

Voorbeeld experiment Google Optimize

De laatste in het rijtje marketing analytics tools van Google is Google Optimize. Google Optimize is een gratis tool waarmee je eenvoudig A/B-testen kunt uitvoeren met jouw website. Met A/B-testen onderzoek je twee varianten van een bepaalde website-pagina of pagina-onderdeel, om te kijken welke variant beter werkt en tot meer conversie leidt.

Voordelen van Google Optimize

  • Eenvoudig A/B-testen.
  • Gratis versie biedt bijna alle functionaliteiten die nodig zijn voor het opzetten van een A/B-test of personalisatie-campagne. 
  • Je kunt de tool combineren met andere Google-tools, zoals Analytics en Adwords om geavanceerde marketing-analyses uit te voeren.

Nadelen van Google Optimize

  • Je moet Google Analytics gebruiken of installeren om Google Optimize te kunnen gebruiken.
  • Google Optimize gaat uit van sessies in plaats van unieke gebruikers. Dit betekent dat één gebruiker die de website een aantal keren achter elkaar bezoekt, vaker zal worden geteld. Dit beïnvloedt de resultaten.

Kosten van Google Optimize

De gratis versie van Google Optimize is vrij uitgebreid. Met deze gratis versie kun je tot vijf testen tegelijkertijd uitvoeren. Wil je meer testen tegelijk kunnen uitvoeren, dan moet je Google Optimize 360 aanschaffen. Deze tool is helaas onderdeel van een groot en prijzig Google 360-pakket.

5. Hotjar: marketing analytics tool waarmee je het gedrag van jouw websitebezoekers kunt inzien

Hotjar is een uitgebreide marketing analytics tool die helpt bij het gebruiksvriendelijker maken van jouw website en het optimaliseren van de conversie. Hotjar doet dit door het geven van kwalitatieve data: de tool geeft inzicht in het gedrag van jouw websitebezoekers. De tool volgt onder meer het muisgedrag van elke bezoeker. Dit geeft informatie over waar een bezoeker naar kijkt, waar een bezoeker op klikt, tot waar een bezoeker scrolt, etc.

Voordelen van Hotjar

  • Deze tool geeft, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Google Analytics, meer kwalitatieve data: je krijgt gedetailleerd inzicht in het gedrag van jouw websitebezoekers. 
  • Je kunt met deze tool ook actief bezoekers vragen om feedback.
  • Ook kun je de tool funnels laten maken: Je ziet wat de volgorde is van pagina’s die bezoekers bekijken, voordat ze tot een conversie overgaan.
  • De tool helpt je erachter te komen wat bezoekers doet besluiten een aankoop te doen, of juist waar ze vastlopen en waarom ze besluiten je website te verlaten.

Nadelen van Hotjar

  • De gratis versie is beperkt. 
  • Je moet extra opletten op de privacy van je bezoeker. Hotjar neemt van alles op: naast muisgedrag registreert het ook de locatie van de bezoeker, de gebruikte computer, de gebruikte browser, etc. Je kunt ervoor kiezen deze gegevens te anonimiseren. Doe je dit niet, dan moet je toestemming vragen aan je bezoeker om de data te mogen verzamelen.

Kosten van Hotjar

Hotjar biedt verschillende abonnementen aan: Basic, Plus en Business. Het basic abonnement is gratis te gebruiken, maar is beperkt in het aantal pageviews dat je kunt opslaan en de periode waarin je de data kunt opslaan. Voor kleinere websites met weinig verkeer is een Plus-abonnement genoeg (€ 29,- per maand), grotere bedrijven zullen een Business-abonnement moeten afsluiten (€ 89,- per maand).

6. Zoho Survey: creëer eenvoudig online enquêtes

Voorbeeld enquête Zoho Survey

Zoho Survey is een tool waarmee je eenvoudig online enquêtes kunt maken, verspreiden en analyseren. Heb je bijvoorbeeld een webwinkel? Dan kun je met deze tool al jouw nieuwsbrieflezers vragen om een enquête in te vullen. Je kunt dan precies de informatie verzamelen waar jij interesse in hebt. Denk bijvoorbeeld aan de vraag: hoe kwam je bij ons terecht? Wat vind je van onze service? Wat was je eerste indruk van onze winkel? etc.

Voordelen van Zoho Survey

  • Eenvoudig in gebruik.
  • Je kunt precies het soort informatie verzamelen waar jij interesse in hebt.
  • Je kunt kwalitatieve informatie verzamelen: je kunt vragen naar de emoties en meningen van jouw bezoekers.

Nadelen van Zoho Survey

  • De gratis versie is maar tijdelijk te gebruiken.
  • Je bent afhankelijk van de bereidwilligheid van jouw doelgroep om de enquête in te vullen. 
  • Minder geschikt voor het verzamelen van kwantitatieve data.  

Kosten van Zoho Survey

Zoho biedt een gratis versie aan, maar deze geeft toegang tot een beperkte set aan functionaliteiten en kan je maar tijdelijk gebruiken. De betaalde versie is beschikbaar vanaf $ 20 per maand.

7. Semrush: SEO-tool

Voorbeeld SEO dashboard Semrush

Semrush is een van de bekendere SEO-tools. Deze marketing analytics tool meet jouw website op punten als zoekmachine-optimalisatie, linkbuilding en zoekmachine adverteren en geeft tips om jouw site op al deze gebieden te verbeteren. Ook kun je de tool gebruiken om de prestaties van je website te vergelijken met de websites van concurrenten.

Voordelen van Semrush

  • Gemakkelijk in gebruik.
  • Uitgebreide tool voor zoekwoordonderzoek, domeinanalyse en backlink-tracking.
  • Duidelijke en eenvoudig te volgen instructies voor het aanbrengen van verbeteringen in de technische SEO- en on-page SEO-aspecten van jouw site. 
  • Goede ondersteuning via telefoon, chat en e-mail.

Nadelen van Semrush

  • Gratis versie is beperkt. 
  • De tool geeft enkel gegevens voor de zoekmachine Google, niet voor andere zoekmachines. 
  • Wanneer je een abonnement afsluit is dat slechts voor één gebruiker; het toevoegen van extra gebruikers is relatief duur.
  • De tool is slecht via de mobiel te gebruiken. 

Kosten van Semrush 

De gratis versie van Semrush kan je voor één website gebruiken. Je mag dan dagelijks 1 zoekwoord- en 1 domeinnaam-analyse uitvoeren. Wil je meer mogelijkheden, dan kun je overgaan op de Pro versie ($ 100 per maand), de Guru versie ($ 200 per maand) of de Business versie ($ 400 per maand).

8. Facebook-pixel

Maak je gebruik van advertenties op Facebook? Dan is Facebook-pixel dé tool om het meest te halen uit je social media marketingbudget. De Facebook-pixel is een marketing analytics tool waarmee je de effectiviteit van je Facebook- en Instagram-advertenties meet. 

Wanneer iemand vanuit een advertentie doorklikt naar je website en een actie onderneemt, zoals het voltooien van een aankoop, wordt de Facebook-pixel geactiveerd. De gegevens van deze actie worden vervolgens opgeslagen in je Facebook Ads manager, waar je dit kunt terugzien. 

Voordelen van Facebook-pixel

  • De Facebook-pixel geeft diepgaand inzicht in je marketingstrategie, omdat het niet alleen meet hoe vaak er op je advertentie geklikt wordt, maar het ook de daarop volgende acties bijhoudt en echt de conversieratio meet. 
  • De pixel helpt je om de juiste mensen te bereiken (targeting) en conversie te stimuleren.
  • Retargeting: laat je advertenties zien aan mensen die al eens op je website zijn geweest. 

Nadelen van Facebook-pixel

  • Alleen van toepassing als je Facebook- en Instagram-advertenties gebruikt.

Kosten van Facebook-pixel

Je kunt de pixel gratis op je website plaatsen. 

Aan de slag met marketing analytics tools?

Wil je zelf aan de slag gaan met één of meer van deze marketing analytics tools? Meld je dan aan voor de online masterclass ‘Marketing Analytics’. Klik hier voor meer informatie en om je direct aan te melden.

Michael Lek

Mede-oprichter van GetOn

Michael is een online marketing specialist en mede-oprichter van GetOn. Na jarenlang voor grote merken te hebben gewerkt wil hij met GetOn ervoor zorgen dat lokale bedrijven niet verdwijnen en kunnen blijven concurreren met bedrijven als Amazon en Zalando.

Plaats een reactie