De Nieuwe Consument: De 3 Belangrijkste Trends en Ontwikkelingen voor 2021

Wat zijn de belangrijkste consumententrends voor 2021 en daarna? In dit blog hebben we de 3 belangrijkste trends en ontwikkelingen voor je op een rij gezet. Ontdek nieuwe uitdagingen en kansen om op in te spelen met jouw bedrijf.

De 3 belangrijkste trends op een rij;

  1. Green pressure
  2. De platformisering
  3. M2P

Trend 1: Green pressure

Er is een grote kans dat klanten nu al aan je vragen hoe duurzaam jouw producten en diensten zijn. Vanaf 2021 zullen dit soort type vragen alleen maar toenemen. De verwachting is dat consumenten steeds sneller en harder zullen oordelen over wat jouw bedrijf op dit gebied doet. Duurzaamheid is niet langer iets voor erbij, maar wordt de norm. Het is niet voor niets dat bedrijven als Apple nu al groots aankondigen wanneer ze klimaatneutraal zijn.

Hoe is deze trend ontstaan? Duurzame alternatieven zijn de afgelopen jaren steeds wijder beschikbaar geworden. Deze alternatieven zijn net zo goed of zelfs beter dan traditionele producten. Hoewel duurzame alternatieven nu vaak nog niet goedkoper zijn, zal dit naar verwachting niet lang meer duren. Naast bedrijven zullen ook consumenten meer en meer druk gaan ervaren om bewuster te gaan leven. Het zogeheten eco-shaming is nu al volop aan de gang. Een mooi voorbeeld is het artikel “Your Questions About Food and Climate Change, Answered. How to shop, cook and eat in a warming world” dat The New York Times dit jaar publiceerde. In dit verhaal beschrijven ze eigenlijk hoe je als consument voedsel zou moeten consumeren en hoe niet. Dat veel mensen het hiermee eens waren was goed te zien aan de positieve reacties en hoe vaak het artikel gedeeld werd op social media.

Hoe op deze trend inspelen?

Als ondernemer hoef je uiteraard niet direct je volledige bedrijfsvoering 180 graden om te gooien. Wel is het goed om met de trend rekening te houden en alvast een plan te maken hoe je hierop kan inspelen. Je kan dit plan vervolgens delen met je klanten. Ook kun je ze informeren als er onderdelen van het plan gerealiseerd zijn. Hiermee laat je niet alleen zien dat je je bewust bent van het maatschappelijke probleem, maar dat je ook echt actie onderneemt.

In de horeca

Als horecabedrijf zou je bijvoorbeeld langzaam steeds meer producten kunnen vervangen voor duurzame alternatieven. Vervolgens kan je de aangepaste gerechten uitgebreid uitlichten op social media. Laat ook zien waar jouw producten vandaan komen en wie je leveranciers zijn. Of vertel wat jullie tegen voedselverspilling doen.

Een inspirerend voorbeeld is Beyond Meat; een producent van plant gebaseerd vlees. Hun doel is om vlees te maken dat net zo goed smaakt als echt vlees, maar beter is voor je gezondheid, het milieu en dieren. In al hun communicatie staat deze missie continu centraal.

Een ander goed voorbeeld is Tony’s Chocolonely met hun eerlijke chocolade. Zij gaan hierin zelfs zover dat je de hele keten van cacaoboon tot chocola kan volgen met hun BeanTracker.

In de retail

Ook als retailbedrijf kan je de merken die je voert langzaam gaan uitbreiden of vervangen met eco-vriendelijke merken. Vertel vervolgens waarom je het merk verkoopt of hebt besloten om van een merk afscheid te nemen. Laat ook zien hoe het merk zijn producten produceert. Mensen zijn gek op dit soort type verhalen.

Een mooi voorbeeld in de retail is het merk Patagonia. Patagonia verkoopt outdoor kleding. Hun doelgroep is van nature al erg milieubewust. Om hierop in te spelen hebben ze dit doorvertaalt naar hun service. Over de hele wereld hebben ze vervolgens reparatiecentra geopend. Waarschijnlijk is dit een service die jij ook aanbiedt. Door de framing hiervan aan te passen en hierover te communiceren kan jij dit ook uitdragen.

Tip: luister deze aflevering van How I Built This waarin de oprichter van Patagonia, Yvon Chouinard, geïnterviewd wordt over het ontstaan van zijn bedrijf.

Trend 2: De platformisering

Eigenlijk mag je de platformisering en de platformeconomie al geen trend meer noemen. Het is inmiddels een onomkeerbare ontwikkeling. De platformeconomie is in zowel de retail als de horeca niet meer weg te denken.

De platformeconomie is het best te omschrijven als een economisch systeem dat werkt via een website of app. Op de website of in de app worden vraag en aanbod met elkaar verbonden. Dit gebeurd aan de hand van slimme algoritmes die elke keer een zo goed mogelijke match proberen te maken. Bekende online platforms zijn: 

  • Uber dat taxichauffeurs verbindt aan reizigers;
  • Airbnb en Booking.com die verhuurders aan huurders verbinden;
  • Bol.com en Amazon die verkopers aan kopers verbinden.

Hoe op deze trend inspelen?

Als bedrijf kun je vaak niet om de platforms heen. De macht die sommige platforms hebben is enorm. Zij hebben niet alleen het bereik, maar ook het budget om dit bereik te behouden en uit te bouwen. Ons advies is dan ook om de platforms waar mogelijk strategisch in te zetten voor je bedrijf. Tenslotte; if you cannot beat them, join them!

In de horeca

Als restaurant kan je er bijvoorbeeld voor kiezen om alleen te bezorgen via platforms op rustige dagen. Je hoeft niet elke dag ook online “open” te zijn. Wel is het belangrijk dat je de verwachtingen van je klanten goed managed. Zorg ervoor dat je op de vaste dagen echt “open” bent of communiceer erover als dit een keer niet het geval is. Zo voorkom je teleurstellingen. 

Om teleurstelling te voorkomen is het ook goed om je gratis bedrijfsprofiel op alle vergelijking- en reserveringssites (TheFork, TripAdvisor, BookDinners, Yelp, Google Mijn Bedrijf) up-to-date te houden. Voordat je het weet heb je een negatieve review, omdat een klant voor een dichte deur stond terwijl je eigenlijk open zou “moeten” zijn. Daarnaast is het aanbevolen om actief aan de slag te gaan met het verzamelen van reviews. Dit hoef je niet te doen voor alle platforms tegelijk. Start met degene die zorgt voor de meeste reserveringen of doorverwijzingen naar je website.  

Verder is het aanbevolen om tegelijkertijd ook een bestel- en reserveer mogelijkheid aan te bieden op je eigen site. Op deze manier kan je vaste klanten bewegen om meer via jouw site te bestellen en te reserveren. Wat ook weer zorgt dat je minder afhankelijk bent van de platforms. Om klanten te overtuigen van het voordeel hiervan kan je ze iets extra’s aanbieden. Dit kan een korting zijn of bijvoorbeeld een gratis drankje.

In de retail

Ook in de retail komen er steeds meer platformen bij die verkopers aan kopers verbinden. Na de komst van Amazon in Nederland, zetten ook Google en Facebook vol in op shopping. Google Shopping is sinds april dit jaar al gratis geworden in de VS. De rest van de wereld volgt later dit jaar. Om de strijd met Amazon en Google aan te gaan heeft Facebook onlangs Facebook Shops opnieuw gelanceerd. Je hebt als retailer nu nog meer mogelijkheden voor de inrichting van je Facebook winkel. Om af te rekenen heb je op dit moment nog wel een e-commerce platform nodig zoals Shopify. Later dit jaar wordt het ook mogelijk om af te rekenen via Facebook zelf. In de VS is dit al mogelijk.

Aanwezig zijn op Google Shopping en Facebook is wat ons betreft een must voor elke retailer. Het mooie is dat dit tegenwoordig ook makkelijk te realiseren is. Bijna alle grote e-commerce platformen bieden namelijk een integratie aan om je winkel te synchroniseren met Google en Facebook. Een randvoorwaarde is dan wel dat je over een webshop beschikt. Zelf zijn we een groot fan van het e-commerce platform van Shopify. De integratie met Google en Facebook werkt naadloos. Meer weten? Lees hier waarom het nog nooit zo goedkoop is geweest om met shopify een webwinkel te starten!

Op de andere platformen is een aanwezigheid niet perse een must, maar wel een kans. Of het een kans is varieert van product tot product. Het aanbieden van je producten op verschillende platformen is tegenwoordig gelukkig een stuk eenvoudiger (en goedkoper). Net als bij Google en Facebook, is er vaak een integratie beschikbaar. Is die er niet, dan kan je via een tool als Channable je winkel eenvoudig aansluiten op meer dan 2.500 vergelijkingswebsites en marktplaatsen. Uiteraard zitten hier voor- en nadelen aan vast. Een voordeel is dat je kan profiteren van het bereik van het platform. Een nadeel is dat je geen eigenaar bent van de klantdata. Ons advies is dan ook om selectief te zijn welk deel van je assortiment je aanbiedt op een platform. Vergelijkingswebsites zijn met name geschikt als je competitief kan zijn op prijs. Daarnaast is het een randvoorwaarde dat je jouw eigen voorraadbeheer op orde hebt. Dit om de klantverwachtingen te kunnen managen en teleurstellingen te voorkomen!

Trend 3: M2P

M2P staat voor Mentor to Protegé en gaat over het menselijke verlangen om jezelf continu te verbeteren. Als mensen gaan we online steeds meer op zoek naar leraren, experts en mentoren die ons kunnen helpen bij het leren van nieuwe vaardigheden. Deze trend is goed te herkennen aan de opkomst van het online leren. Denk aan platforms zoals Coursera, Lynda.com en Udemy. Maar bijvoorbeeld ook onze eigen Coach.

Hoe op deze trend inspelen?

Op M2P inspelen kan met name interessant zijn voor ondernemers die op zoek zijn naar een nieuw verdienmodel. Bijvoorbeeld om minder afhankelijk te zijn van het fysieke verkoopkanaal. 

In de horeca

Zelf heb ik een abonnement op MasterClass.com, een streaming platform zoals Netflix, maar dan voor het volgen van masterclasses van bekende experts. Via het platform kan ik leren om cocktails te maken, mexicaans te koken, hoe ik het beste groente kan snijden, wijn kan proeven en hoe ik een echte bbq master word. Een mooi lokaal voorbeeld zijn de online proeverijen van Rubens Proeflokaal onder de naam Thuis Tastings. Je kan natuurlijk ook fysieke workshops en trainingen gaan geven. Genoeg mogelijkheden dus!

In de retail

In de retail zie je vaak dat cursussen gratis weg worden gegeven als onderdeel van de contentstrategie. Een mooi voorbeeld is Lululemon. Lululemon is meer dan alleen een merk dat sportkleding en accessoires verkoopt. Centraal in alle communicatie staat hun community. Naast klanten bestaat deze ook uit ambassadeurs. Dit zijn atleten, maar bijvoorbeeld ook trainers die yoga lessen geven. Voor hun community organiseren ze van alles. Van evenementen tot sportlessen. Ze bieden zelfs een online workshop aan om mensen te helpen bij het behalen van hun persoonlijke doelen.

Tip: luister deze aflevering van How I Built This waarin de oprichter van Lululemon, Chip Wilson, geïnterviewd wordt over het ontstaan van zijn bedrijf.

Een ander voorbeeld is Missouri Star. Een quiltwinkel dat groot is geworden door gratis tutorials te geven op YouTube. Inmiddels zijn ze één van de grootste quiltwinkels in de wereld. Hun kanaal op YouTube heeft 661.000 abonnees! Alle videos zijn daarnaast ook te vinden op een speciale website die hiervoor is ingericht (quiltingtutorials.com). In de tutorials werken ze alleen met de producten die ze ook verkopen in de winkel. Om het voor klanten makkelijk te maken om na het kijken direct de producten te kopen, zijn alle producten te bestellen via de pagina van de tutorial.

Tip: luister deze aflevering van Without Fail waarin de oprichtster van Missouri Star, Jenny Doan, geïnterviewd wordt over het ontstaan van hun familiebedrijf.

Er zijn veel manieren om met M2P aan de slag te gaan. Je kan de cursussen onderdeel van je website maken of hiervoor een apart kanaal opzetten. Je kan je cursus gratis of betaald aanbieden. Ontsluiten op YouTube, Udemy, Eventbrite of het Nederlandse Soofos. Ook kan je een eigen platform starten. Hiervoor kan je bijvoorbeeld Huddle gebruiken. Huddle is een softwarepakket waarmee je een eigen e-learning platform kan bouwen. Genoeg opties dus!

Conclusie

Gelukkig gaan trends meestal geleidelijk. De markt verandert niet van de één op de andere dag. Je hebt dus tijd om je aan te passen. Tegelijkertijd is het wel aan het gebeuren en kunnen gebeurtenissen zoals de coronacrisis zorgen voor een versnelling. Op de lange termijn hou je trends dus ook niet tegen. Als ondernemer is het daarom goed als je hier nu al over gaat nadenken en bedenkt hoe je hier met je bedrijf op in kan spelen. 

Er zijn veel verschillende dingen die je kan doen om te verduurzamen. Het belangrijkste is dat je dit zoveel mogelijk communiceert richting je klanten. Wees ook niet bang om zaken die je al eerder hebt gerealiseerd nog een keer te delen.

Probeer de opkomst van de platformeconomie niet als een dreiging te zien, maar als een kans om van te profiteren. Zie het als een manier om je bedrijfsinkomsten te diversifiëren. Zorg ervoor dat je gratis bedrijfsprofielen overal up-to-date zijn. Zo voorkom je eventuele teleurstellingen bij (potentiële) klanten.

M2P is een geweldige kans voor elk bedrijf. Er zijn veel verschillende manieren om met M2P aan de slag te gaan. Je kan het inzetten om een nieuwe inkomstenbron te creëren of om een bestaande te stimuleren. De mogelijkheden zijn bijna eindeloos!

Wil je meer weten over wat je als bedrijf kan doen om op deze trends in te spelen? Meld je dan aan voor de online masterclass van 19 oktober.

Michael Lek

Mede-oprichter van GetOn

Michael is een online marketing specialist en mede-oprichter van GetOn. Na jarenlang voor grote merken te hebben gewerkt wil hij met GetOn ervoor zorgen dat lokale bedrijven niet verdwijnen en kunnen blijven concurreren met bedrijven als Amazon en Zalando.

Plaats een reactie